PERSBERICHT | Stichting Bootvluchteling rondt missie af op Samos

Stichting Bootvluchteling sluit op 1 oktober 2017 ​na ruim anderhalf jaar een zeer mooie en geslaagde medische en psychosociale missie af op het Griekse eiland Samos. Zoals bij alle andere eerdere missies willen wij helpen waar wij nodig zijn. Zodra de situatie verbetert of als de Griekse overheid de verantwoordelijkheid op zich neemt, doen wij graag een stap terug en geven wij de zorg terug aan de autoriteiten. Dit is op Samos ook het geval.

Het Griekse ministerie van Gezondheid neemt per 1 januari 2018 de medische zorg volledig over in de hotspot, het vluchtelingenkamp, op Samos. De medische en psychosociale zorg wordt in het kamp uitgebreid en sterk verbeterd. Om deze reden zien wij de toekomst voor de medische en psychosociale zorg met vertrouwen tegemoet en hebben wij besloten onze missie op Samos te stoppen en deze over te dragen aan de Griekse overheid.

De psychosociale activiteiten worden op dit moment over verschillende organisaties verdeeld. Samos Volunteers werkt aan een uitgebreid programma om deze zorg te verbeteren en om daar een grotere rol in te spelen. Al onze psychosociale activiteiten worden zorgvuldig en in goed overleg overgedragen.

Wij kijken met een zeer goed gevoel terug op onze tijd op Samos. In anderhalf jaar tijd hebben wij samen met honderden vrijwilligers veel vluchtelingen mogen helpen door medische en psychosociale zorg te bieden.  Wij focussen ons nu op onze missie op Lesbos in kamp Moria waar de nood nog hoog is en onze zorg onmisbaar.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie: Meer informatie over dit bericht kunt u opvragen bij Evita Bloemheuvel, persvoorlichter Stichting Bootvluchteling: evita@bootvluchteling.nl of 06-48038570.