Persbericht: start medische missie in vluchtelingenkamp Moria

Op 1 mei is Stichting Bootvluchteling van start gegaan met een medische missie in het Griekse vluchtelingenkamp Moria. Ruim 120 mensen meldden zich de eerste dag met medische klachten.

Situatie verslechtert dagelijks

Vluchtelingenkamp Moria op Lesbos is al sinds 2015 overvol. Het kamp is ingericht op circa 2500 vluchtelingen, maar het huidige aantal inwoners ligt rond de 7000. Dagelijks komen daar gemiddeld 53 mensen bij. Er is dan ook een groot tekort aan adequate voorzieningen en gezondheidszorg.

‘We zien de situatie met de dag verslechteren’ vertelt Fons Strijbosch, medisch coördinator bij stichting Bootvluchteling. Hij was afgelopen maanden aanwezig op Lesbos, om de medische missie voor te bereiden.

Geen toegang tot medische zorg

Er is vrijwel dagelijks overleg tussen de verschillende hulporganisaties en autoriteiten in het kamp. De organisaties die momenteel al medische zorg verlenen in het kamp, werken op maximale capaciteit. Desondanks zijn er honderden patiënten per dag die geen directe toegang hebben tot zorg. Met de inzet van vrijwillige artsen en verpleegkundigen draagt Stichting Bootvluchteling vanaf 1 mei zorg voor medische hulp in de avonduren.

Veiligheid van het team staat voorop

‘We kennen het kamp goed door onze vorige medische missie en onze huidige psychosociale missie’ vertelt directeur Annerieke Berg. Spanningen in het kamp kunnen hoog oplopen. Het is voor hulporganisaties dan ook zaak om met goede procedures en veiligheidsprotocollen te werken. Daarover zegt Berg: ‘We doen wat we kunnen, maar zullen in alles de veiligheid van ons team voorop stellen.’ De eerste medische dienst is rustig verlopen. Ruim 120 mensen meldden zich met medische klachten, ongeveer 100 patiënten werden gezien door de medici tijdens hun dienst.

Utrecht, 2 mei 2018
Meer informatie over dit bericht kunt u opvragen bij Margriet van der Woerd, persvoorlichter Stichting Bootvluchteling:
pers@bootvluchteling.nl

Foto: Willem Lemmens